کد خبر: ۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
یک استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکترای منابع آبی با اشاره به اینکه، استان کرمان 3 متر در سال تبخیر آبی دارد، اظهار کرد: قطعا بارندگی‌های اخیر در استان کرمان و حتی کشور نتوانسته است تمام برداشت‌های بی رویه ۵۰ سال اخیر ما از سفره‌های آب زیرزمینی را جبران کرده باشد.
یک استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکترای منابع آبی با اشاره به اینکه، استان کرمان 3 متر در سال تبخیر آبی دارد، اظهار کرد: قطعا بارندگی‌های اخیر در استان کرمان و حتی کشور نتوانسته است تمام برداشت‌های بی رویه ۵۰ سال اخیر ما از سفره‌های آب زیرزمینی را جبران کرده باشد.

دکتر محمدجواد خانجانی در گفت و گو با ایسنا منطقه کویر، با اشاره به اظهار نظرهایی در خصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر روی سفره‌های آب زیر زمینی گفت: قطعا هر بارندگی می‌تواند در تغذیه سفره آب زیرزمینی موثر باشد، اما معمولاً در مناطق حساسی مانند کرمان و خیلی نقاط دیگر کشور، این بارندگی تاثیری در سیراب شدن سفره‌های آب زیرزمینی که در طول ۲ میلیون سال گذشته، ذخیره شده بود و در طول 30 سال گذشته آنها را پمپاژ و استفاده کرده‌ بودند، نخواهد داشت.

وی با اشاره به آنکه، بخشی از بارندگی وارد سفره آب زیرزمینی خواهد شد و سفره های آب زیرزمینی را تقویت خواهد کرد، افزود: اما در برخی نقاط استان کرمان مانند شهرستان رفسنجان که ۲۰۰ متر سطح آب زیرزمینی افت کرده است، حتی با ۱۰ ، ۲۰ و یا 50 سال بارندگی، نمی‌توان شاهد باشیم که این افت، به سطح طبیعی خود برگشته باشد.

این استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه، استان کرمان 3 متر در سال تبخیر آبی دارد، ادامه داد: قطعا بارندگی‌های اخیر نتوانسته است تمام برداشت‌های بی رویه ۵۰ سال اخیر ما از سفره‌های زیرزمینی را جبران کرده باشد.

راه حل نجات سفره‌های آب زیرزمینی

وی با بیان انکه، باید آب جدیدی را پیدا کرد تا بتوان سفره‌های آب زیرزمینی فعلی را تغذیه کرد، اظهار کرد:  ضمن آنکه سفره‌های آب زیرزمینی به وسیله بارندگی تغذیه می‌شود، اما می‌توان از روش‌های مصنوعی نیز این تغذیه را ادامه داد که بهترین راه در ایران، شیرین کردن آب دریا  و انتقال حوزه به حوزه آن است که می‌تواند بخشی از این آب را جهت تغذیه آب زیرزمینی مصرف کرد و معتقدم که کاری که امروز برای نجات بحران آبی استان در حال انجام است را باید گذشته‌ها انجام می‌دادیم اما هم اکنون نیز دیر نشده است.

خانجانی در پاسخ به نظر افرادی که انتقال آب را، باعث تغییر اکوسیستم طبیعت می‌دانند، تصریح کرد: قطعا هیچ کس کره زمین را رها نکرده است که بصورت طبیعی در چرخه باشد پس باید از سطح زمین و نعمت‌های آن برای ارتقا سطح زندگی بشریت استفاده کرد و نباید اجازه دهیم که بیابان‌های ما همانگونه که هستند، باقی بمانند.

وی با اشاره به آنکه، همه اقلام طبیعت باید در خدمت بشریت باشد، اضافه کرد: باید آب تهیه کرد و بیابان‌ها را زیر کشت برد، جنگل کاری کرد، کارخانجات در آن مناطق ایجاد کنند و این تفکر که برخی بیان می‌کنند «باید اجازه دهیم، همه چیز دست نخورده باقی بماند و مردم فقط نظاره‌گر آن باشند»، یک تفکر شاعرانه و زیبایی است اما جایی در دنیای امروز نخواهد داشت!!

این دکتری منابع آب با تایید این ادعا که گفته می‌شود، «ایران اعظم آب زیرزمینی خود را مصرف کرده است» تصریح کرد: البته باید در کنار این واقعیت، گفت که این آب را برای رفع احتیاجات خود ازجمله؛ کشاورزی و شرب استفاده کرده‌ایم و نمی‌توان بر این موضوع خرده گرفت اما اکنون باید اندیشه کنیم که چگونه می‌توان جایگزینی برای آب‌های زیرزمینی مصرف شده، پیدا کرد.
 
وی افزود: امروز باید باید آب‌های روان سطحی، میزان تبخیر و ... را مدیریت کنیم. متاسفانه آب پشت سدهای ایران در تبخیر شدن هستند اما کسی نیست که بر روی این موضوع دلسوزی کند. باید به این موضوع حساس باشیم، سفره های آب زیرزمینی از آب خالی شده‌اند، و باید آنها را احیا کنیم که معتقدم مهمترین راهکارها برای حل این بحران؛ شیرین کردن آب دریا و همچنین استفاده از سیلابها و چندین روش دیگر است.

مقصر کیست؟

این عضو هیت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به آنکه ایران تنها کشوری است که سیل در شهرهای آن باعث جان باختن افراد می‌شود، ابراز کرد:  مقصر این فاجعه‌ها نیز شهرداری ها هستند که وضعیت آب سطحی شهر را مشخص نکرده اند و این دیگر تقصیر بارندگی نیست.

وی افزود: از سوی دیگر، گفته می‌شود که بارندگی کم داریم و دچار تنش آبی هستیم، اما از سوی دیگر زمانی که بارندگی می‌شود، کشته می‌دهیم که این موضوع نشانگر آن است که باید در مدیریت های خود تجدید نظر کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

قریب به 20 هزار پرونده در کرمان با صلاح و سازش مختومه شد / نجات ۱۶۵ نفر از قصاص

اهدای اعضای بدن بانوی جیرفتی به سه بیمار نیازمند عضو

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

هشدار یک متخصص داخلی از وضعیت نگران کننده چاقی در کشور

معاون دادگستری کرمان: وسایل نقلیه توقیفی برابر قانون تعیین تکلیف شوند

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

پیش بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان؛ روند افزایش دما تا اواسط هفته

خسارات اقتصادی و تهدید سلامتی ثمره بیماری‌های مشترک انسان و دام

بیست‌و‌نهمین جشنواره شعر رضوی در کرمان به ‌کار خود پایان داد

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)