کد خبر: ۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس جمهوری تاکید کرد: در نقد کردن مهم این نیست که رنگ کفش و لباس کسی را نقد کنیم و این شما بزرگان و فرهیختگان اهل کتاب هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل کنید و راه نقد را به ما بیاموزید.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه و در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال تصریح کرد: انقلاب اسلامی با افراط و تفریط مخالف است و حرکتی در جهت عقلانیت، فهم، فقه و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است.

رییس جمهوری ضرورت رفع ابهام از ذهن نسل جدید در خصوص اینکه چرا انقلاب کرده‌ایم و معنای شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را یاد آور شد و گفت: باید در کتاب‌‌هایمان راجع به ابعاد انقلاب اسلامی بنویسیم، زیرا هنوز هم جوان و نوجوان ما فکر می‌کند، اگر با یک خارجی حرف بزند گوشه استقلال کشور فرسایش می‌یابد و فکر می‌کند زبان خارجی یاد گرفتن یعنی قرار گرفتن در مسیر شیطانی.

دکتر روحانی با بیان اینکه بزرگان و صاحبان قلم باید برای جامعه بگویند که چگونه بیندیشیم، فکر و نقد کنیم، اظهار داشت: باید شعار استقلال، آزادی، نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم. شما باید برای جوانان ما انقلاب اسلامی را تبیین کنید، وگرنه انقلاب را به ضد انقلاب برمی‌گردانند.

رییس جمهوری گفت: تبیین واقعیت‌های انقلاب برای نسل جوان ضرورت است و باید اسلام رحمانی را نیز برای دنیا، تبیین کرد، زیرا افراط، آدم‌کشی، تروریسم از اسلام نیست و هیچ رابطه‌ای با اسلام رحمانی و محمدی (ص) ندارد.
دکتر روحانی با بیان اینکه ای کاش در کنار انتخاب کتاب سال جایزه ویژه‌ای نیز به بهترین نقادان کتاب در سال گذشته داده می‌شد، گفت: نقد در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود، اما باید درست نقادی کردن را یاد بگیریم نه اینکه نقدمان اینگونه باشد که دو نفر چگونه راه می‌روند و چطور راه می‌روند.

رییس جمهوری در حالی که سخنانش با تشویق حضار همراه بود، گفت: در نقد باید به جوهر و ماهیت ماجرا بپردازیم و مدام به کم و کیف نپردازیم، اینکه کفش و رنگ لباسش چطور بود مهم نیست، مهم آن است که نقد کنیم به چه سمتی و به طرف چه نتیجه ای حرکت می‌کنیم. 

دکتر روحانی گفت: شما فرهیختگان کتاب و مقاله بنویسید و نقد کردن را تحلیل کنید و شما باید بگویید چگونه باید بر حوزه نشر و کتاب نظارت شود.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه بر این اعتقاد پافشاری می‌کنم که در همه زمینه‌ها متخصصان و صاحبنظران آن زمینه بهتر از دولت نظر می‌دهند، گفت: باور کنیم و تردید نداشته باشید که اصحاب قلم و کتاب راجع به کتاب بهتر از مدیر یک وزارتخانه نظر خواهند داد.

دکتر روحانی ، مشورت نکردن با صاحبنظران هر زمینه را ظلم و جفا در علم، دانش، توسعه و حرکت کشور دانست و گفت: کسانی که عمری در اقتصاد کار کرده‌اند و هزاران ساعت تدریس داشته‌اند، اقتصاد را بهتر از مدیر یک وزارتخانه تشخیص می‌دهند . باید راه را باز کنیم و سوء ظن‌ها را کنار بگذاریم و از ظرفیت اندیشمندان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه استفاده کنیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نباید هر کس را به بهانه ای کنار بگذاریم. کتاب‌ خوانده‌ها و صاحبنظران ما به مثابه معادن و جواهرات هستند و نمی‌توان به کوچکترین بهانه معدن طلایی را بست.

رییس جمهوری گفت: اشکال را باید به زبان نرم با صاحبنظران در میان بگذاریم و بگوییم که چرا سوء ظن پیدا شده، اما نباید سرمایه‌ها را بخاطر یک نقص کوچک تعطیل کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: نمی گویم ممیزی کتاب باشد یا نباشد، اما معتقدم برای ممیزی نباید، صد اصل داشت، بلکه باید اصول مهمی نظیر اخلاق، مقدسات و ارزش‌ها، امنیت ملی و مصالح ملی را مبنا قرار دهیم.

رییس جمهوری ادامه داد: خط قرمز یا مثلث است یا مربع و نمی‌تواند هزار ضلع داشته باشد ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر واگذار کنیم. ناشران، نویسندگان و اساتید برجسته نظارت داشته باشند و اگر کتاب چاپ شد، نباید برای چاپ دوم نیز مجبور باشد از چندین مانع عبور کند.
دکتر روحانی با اشاره به تغییر شرایط در نظام کنونی، گفت: زمانی در همه عالم فقط یک رسانه بود اما امروز هزاران رسانه وجود دارد و نباید اینقدر مته به خشخاش گذاشت و تحریک کرد.

رییس جمهوری گفت: شما بزرگان و صاحبان اندیشه توضیح بدهید که بر امور فرهنگی چگونه باید نظارت شود تا گفته و نظر شما تبدیل به آیین‌نامه و قانون شود تا مسئولان دولتی آیین‌نامه و قانون ننویسند، قانونی که توسط شما نوشته شود، استحکام بیشتر و دوام چند ده ساله خواهد داشت.

دکتر روحانی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه باید همزمان با گرفتن جشن برای بهترین کتاب‌ها، جشن برای جوانان و نوجوانانی گرفت که بیشترین کتاب را خوانده‌اند، گفت: تیراژ کتاب در کشور پایین آمده که شرح آن تراژدی استو باید جستجو کرد که نقص از کجاست؛ از عرضه‌کننده یا متقاضی؟

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید جوانان و نوجوانان را به مطالعه کتاب تشویق کرد، از تجربه برخی از کشورهای غربی در تشویق دانش‌آموزان، برای کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: صاحبنظران و نویسندگان باید بگویند که در این خصوص باید چه کرد و دولت و آموزش و پرورش چه اقداماتی باید در جهت ترویج کتابخوانی انجام دهند.

دکتر روحانی گفت: در کشورهای دیگر ده‌ها جلد کتاب توسط مردم در مترو، خودرو، هواپیما و قطار خوانده می‌شود، اما متأسفانه مردم ما عادت به کتابخوانی در این شرایط ندارند، لذا باید مسیر دیگری را طی کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: جامعه را باید تشویق کرد به نوشتن کتاب‌های لازم که گره از مشکلات روزمره باز کند و خود نویسندگان باید قضاوت کنند که نوشته و اثر آنها چه مشکلی از مشکلات جامعه را رفع و به ابهام‌ها پاسخ داده و چه تأثیری بر رشد علم و فناوری و تعالی علم دارد.
دکتر روحانی گفت: فرایند تولید کتاب یک زنجیره است که در رأس آن نویسنده قرار دارد و باید مشکلات نویسنده، ویراستار، ناشر و چاپخانه حل و فصل شود، تا کتاب سهل‌تر به دست خوانندگان برسد.

رییس جمهوری گفت: شما باید با نوشته‌های زیبا، امید را بیشتر و بیشتر کنید. راه تدبیر را به ملت نشان دهید وحدت را در سراسر کشور فراگیر کنید و تنش با جهان را کمتر و همزیستی مسالمت‌آمیز را به ارمغان آورید.

دکتر روحانی در ابتدای سخنانش با اشاره به جایگاه کتاب در جهان امروز و در رقابت با سایر رسانه‌ها، گفت: واقعیت این است که کتاب به هیچ عنوان ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است و اصل اندیشه، فکر و دانش هنوز در اوراق کتاب‌ها نهفته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه لذت کتابخوانی با هیچ چیز دیگر قابل جایگزینی نیست، به جایگاه کتاب در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: افتخار ما این است که معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب است و موحدان دیگر را هم به عنوان اهل کتاب می‌دانیم و می‌خوانیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه از عرش برین تا بر روی سنگ‌ها و سنگ‌نوشته‌ها می‌توان اندیشه را ثبت کرد، زندگی بدون کتاب را دشوار خواند و گفت: انتقال اندیشه انسانی جز از طریق کتاب میسر نمی‌شده و کتاب بهشت برین در این جهان و وسیله ای برای بهشت برین در آن جهان خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: کتاب کلید است و باید همه قفل‌های زندگی و ابهام‌ها را بگشاید و ظلمت‌ها را به نور و روشنایی تبدیل نماید.

دکتر روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران ریشه‌اش از کتاب، قرآن، حدیث و مکتوبات راهبران انقلاب و در رأس آنها امام خمینی(ره) بوده است، گفت: اگر نامه‌ها و اعلامیه‌های امام از طریق نوار و مکتوبات نبود، چگونه انقلاب پیروز می‌شد . بهترین روز ما ، روزی بود که کتاب حکومت اسلامی از نجف به ایران آمد و مخفیانه پخش شد و برای نخستین بار نظریه ولایت فقیه و نظریه ایشان در زمینه فقه سیاسی منتشر و آن کتاب ما را وارد فاز جدید ساخت.

رییس جمهوری گفت: همه مکتوبات امام بعد از پیروزی انقلاب راه را برای مدیریت یک جامعه تحت حکومت اسلامی تبیین کرد و امروز نیز مجموعه آثار، مکتوبات و وصایای آن بزرگوار راهنمای ما خواهد بود.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه مردم از شاخص‌های توسعه در جهان امروز شناخته می‌شود، به جایگاه کتاب و خردورزی در اسلام و انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: نجات جامعه بشری از معضلات نظیر بی‌بند و باری و افراطی‌گری نیاز به توسعه فرهنگ و گفتگوی بین فرهنگ‌ها دارد و کتاب بهترین ابزار برای اعتلای جوامع است.

جنتی با تأکید بر اینکه تولید نظریه و فکر نو باید به یک ارزش تبدیل شود ، فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر را تبیین کرد.

در این مراسم به ۸ برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی و ۷ نویسنده خارجی جایزه جهانی کتاب سال از سوی رییس‌ جمهوری لوح تقدیر اهداء شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

تیراندازی منجر به جرح در نزاع خانوادگی در کهنوج

حضور زهرا نعمتی در پارالمپیک پاریس هنوز قطعی نیست

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی کرمان: برخی از مسئولین اعتقادی به پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند

پربازدید ها

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)