کد خبر: ۳۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
یک روانشناس معتقد است، وقتی که مردم به استیصال برسند و در تامین هزینه‌های ابتدایی زندگی خود نیز به مشکل بخورند، اصطلاحا کارد به استخوان آن‌ها برسد و چیزی برای از دست دادن نداشته باشند، مسلما احتمال کنش پرخاش‌گرانه وجود دارد. زمانی که منِ نوعی نمی‌توانم ماسک، الکل یا هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده پیدا کنم، به طور حتم نگران خواهم شد. این مساله من نیست بلکه این وظیفه دولت است.

یک روانشناس معتقد است، زمانی که منِ نوعی نمی‌توانم ماسک، الکل یا هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده پیدا کنم، به طور حتم نگران خواهم شد. این مساله من نیست بلکه این وظیفه دولت است.

اصغر کیهان‌نیا، روانشناس و استاد دانشگاه در آسیب‌شناسی بُعد روانشناختی موضوع شیوع ویروس کرونا در جامعه گفت: اکنون التهاب، استرس و اضطراب، بر خانه‌ها حاکم شده است. متاسفانه به دلیل این‌که راهنمایی‌های لازم انجام نشده، والدین نزد فرزندان خود در مورد کرونا صحبت می‌کنند. این امر تاثیر بسیار مخرب و منفی بر روی ذهن و روان اطفال و بچه‌ها بر جای می‌گذارد. در این رابطه سایت‌های مجازی اخبار گاها کذب و دروغِ همراه با بزرگ‌نمایی را منتشر می‌کنند که در تشدید اضطراب و تشویش ذهنی خانواده تاثیر بیشتری بر جای می‌گذارد.

وی افزود: اکنون به مردم ایران احساس بی‌پناهی و بی‌کسی تلقین شده است. همین که خبر همانند عدم پذیرش بیمارهای کرونایی در بیمارستان‌ها فارغ از صادق یا کذب بودن آن منتشر می‌شود و یا این‌که گفته می‌شود قرار است بیمارستان صحرایی ایجاد شود، بدین معنا است که دیگر ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است. زمانی که شهروندان این قبیل اخبار را می‌شنوند، به شدت نگرانی‌شان افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها در واکنش به اخبار رسانه‌های مجازی، روی به تلویزیون می‌آورند اما زمانی که می‌بینند در اینجا نیز اخبار ضدونقیض منتشر می‌شد، التهاب در سطح جامعه دو چندان گسترش پیدا می‌کند.

این روانشناس در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: زمانی که مردم از چندین نهاد و مقام مسئول به صورت موازی اخبار مربوط به اشاعه ویروس کرونا را دریافت می‌کنند، دچار سرگردانی و تشتت آراء می‌شوند. برای نمونه یک‌بار می‌گویند فلان شخص به واسطه بیماری کرونا جان سپرد اما بعد از ساعاتی این خبر تکذیب می‌شود. این تناقض اخبار هر شخصی را سرگردان و نگران می‌کند. برای نمونه اگر بیمارستان‌ها به دلیل نگرانی از ابتلای پرسنل از پذیرش تست و بستری بیماران کرونایی امتناع کنند، مردم اعم از ثروتمند و فقیر با این نگرانی روبه‌ور می‌شوند که اکنون تکلیف آن‌ها چیست و باید چه اقدامی انجام دهند.

کیهان نیا در ادامه تاکید کرد: توصیه من به مسئولین دولتی و رسانه‌ها این است که لحظه به لحظه مردم را در جریان اخبار دقیق کرونا قرار دهند تا بخشی از نگرانی‌های مردم رفع شود. در کنار مساله شیوع کرونا، مساله اقتصادی نیز به مشکل بسیاری از مردم تبدیل شده است. در مشاغل مختلف شهروندان کشورمان برای شب عید تدارک دیده بودند؛ حتی بسیاری از شهروندان شریف کشورمان که پیشه دستفروشی دارند و ناچار به بیرون رفتن از خانه برای امرار معاش هستند، اکنون در تامین هزینه زندگی خود دچار مشکل شده‌اند. بسیاری از کاسبان با مساله عمل به تعهدات مالی خود مواجه شده‌اند. در مجموع اکنون تنها مساله کرونا نیست، بلکه نگرانی از معیشت نیز بر شهروندان تحمیل شده است.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه روانشنانسی در بخشی دیگر از گفته‌ها خود اظهار داشت: زمانی که منِ نوعی نمی‌توانم ماسک، الکل یا هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده پیدا کنم، به طور حتم نگران خواهم شد. این مساله من نیست بلکه این وظیفه دولت است.

وی افزود: زمانی که رئیس‌جمهور کشور می‌آید و می‌گوید شنبه همه‌چیز عادی است و متعاقب آن وزیر بهداشت دولت او می‌گوید هفته سختی داریم و در ادامه برخی دیگر از مسئولین می‌گویند شاید هفته‌های سختی داشته باشیم، مهم‌ترین مساله از دست رفته اعتماد عمومی خواهد بود. مردم زمانی که در اوج نگرانی و التهاب هستند به جای عمل حرف‌های همراه با لبخند مسئولین را ببینند، عادی است که بی‌اعتماد خواهند شد و نگران خواهند بود. بین مردم و دولت باید اعتماد وجود داشته باشد؛ زمانی که اخبار دیر به اطلاع مردم می‌رسد، اعتماد میان جامعه و مدنی و دولت از میان خواهد رفت. این یعنی آسیب بزرگ اجتماعی.

کیهان‌نیا در پایان تصریح کرد: برای نمونه دوسال پیش، یکی از مسئولین به مردم گفت دلارهای خود را بفروشید اما بر خلاف اظهارات او مردم رفتند دلار خریدند. این بدین معنا است که اعتماد از میان رفته است و در شرایط کنونی نیز بی‌اعتماد شدن مردم به دولت موجب عدم همکاری با دولت در رفع مشکل خواهد شد.

برچسب ها: کودکان ، استرس ، کرونا ، اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)