کد خبر: ۴۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
بدن ما به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد تا سلامت بدن حفظ شده و عملکرد اندام‌های مختلف به‌درستی انجام شود. کمبود هر کدام از این ترکیبات با بروز علائمی همراه است که از جمله آن می‌توان به "بی‌خوابی" اشاره کرد.

بهداشت نیوز نوشت: بدن ما به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد تا سلامت بدن حفظ شده و عملکرد اندام‌های مختلف به‌درستی انجام شود. کمبود هر کدام از این ترکیبات با بروز علائمی همراه است که از جمله آن می‌توان به "بی‌خوابی" اشاره کرد.

شاید عجیب باشد اما دریافت ناکافی ۴ ریزمغذی مهم تاثیر جدی بر بدن دارد و افرادی که از اختلالات خواب رنج می‌برند حتما این موضوع را باید جدی بگیرند.

۱. ویتامینB۱۲

آنچه در مورد ارتباط بین اختلالات خواب و ویتامینB۱۲ مطرح است اینکه کمبود این ویتامین می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی نظیر افسردگی شود که تاثیر جدی در بروز اختلالات خواب و تشدید علائم افسردگی دارد. در صورت احساس مداوم بی‌حالی، بی‌حوصلگی و افسردگی توصیه می‌شود کمبود این ویتامین مدنظر باشد. از آنجا که انواع گوشت‌ها، لبنیات و تخم‌مرغ مهم‌ترین منابع ویتامینB۱۲ هستند، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند این کمبود را باید جدی بگیرند.

۲. ویتامینD

دریافت ناکافی نور خورشید یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود ویتامینD است که زمینه‌ساز مشکلات مختلف از جمله اختلالات خواب می‌شود. البته به‌نظر می‌رسد دریافت زیاد این ویتامین نیز می‌تواند با بروز خواب‌آلودگی همراه شود. بعضی مطالعات نشان می‌دهد هرچه بدن مقدار کمتری ویتامینD دریافت کند، مشکل برای به خواب‌رفتن افزایش می‌یابد. برای دریافت کافی این ویتامین توصیه می‌شود تحت‌نظر پزشک از مکمل‌های غذایی استفاده شده و ۲۰ دقیقه حضور در معرض نور خورشید نیز در برنامه روزانه جای داده شود.

۳. آهن

کم‌خونی ناشی از فقر آهن با بروز علائم متعددی همراه است. این حالت موجب سندرم پاهای بیقرار می‌شود که در نتیجه به‌دلایل حرکات غیرعادی پاها، فرد به‌طور مکرر از خواب بیدار می‌شود. همچنین، در صورت کمبود آهن، بدن قادر نیست به مقدار کافی اسیدآمینه تریپتوفان تولید کند که برای تولید ملاتونین و سروتونین ضروری است. سروتونین تاثیر مستقیم بر خلق‌وخو، عملکرد شناختی و رفتار دارد و ملاتونین نیز بر ریتم خواب تاثیر مستقیم می‌گذارد. گوشت قرمز بهترین منبع غذایی آهن است اما اسفناج و عدس نیز در تامین این نیاز بدن موثر هستند. برای جذب آهن نیز بهتر است همراه منابع آهن از خوراکی‌های حاوی ویتامینC استفاده شود.

۴. منیزیوم

منیزیوم به تنظیم ریتم خواب و بیداری کمک می‌کند. مطالعات بسیاری حاکی از آن است که منیزیوم در شل‌شدن عضلات نقش دارد و منجر به خواب عمیق‌تر می‌شود. به‌علاوه، منیزیوم به مغز در تولید ملاتونین و یکی دیگر از ناقل‌های عصبی به‌نام GABA کمک می‌کند که در تنظیم زمان استراحت بدن نقش دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری ها

۹۳ هکتار از منطقه ۱۴ معصوم به الله‌آباد الحاق خواهد شد

کرمان چهارمین استان گرم کشور به ثبت رسید

افت و خیز شدید قیمت‌ها در بازار خودرو

بیشترین تصادفات جاده‌ای مربوط به خودروهای حمل اتباع غیرمجاز و قاچاق سوخت است / مقایسه کرمان با استان‌های دیگر صحیح نیست

استاندار کرمان خطاب به مدیران: به تولیدکنندگان نگاه مثبت داشته باشید و سخت‌گیری نکنید

سخنگوی ستاد انتخابات: ثبت‌نامِ داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۰ خرداد آغاز می‌شود

شرایط و فرایند ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

تیلریوز در گاو و گوساله، بیماری شایع در فصل گرما

مرحله سوم سود سهام ‌عدالت کی پرداخت می‌شود؟

پربازدید ها

افزایش تدریجی دما طی روزهای آینده در کرمان

شرکت ۸۳ هزار و ۲۵۷ دانش‌آموز کرمانی در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳

تعویض رایگان پلاک‌های آفتاب سوخته؛ رانندگان وسایل نقلیه یک ماه فرصت تعویض پلاک دارند

همزمانی دو تخلف حادثه‌ساز موجب توقیف خودرو می‌شود

ثبت نام جاماندگان کنکور از فردا آغاز می شود

مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات

اهدای عضو مرد 49 ساله رفسنجانی نجات‌بخش سه بیمار شد  

تیلریوز در گاو و گوساله، بیماری شایع در فصل گرما

کرمان چهارمین استان گرم کشور به ثبت رسید

۹۳ هکتار از منطقه ۱۴ معصوم به الله‌آباد الحاق خواهد شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)

پاییز بی‌باران و خشک در کرمان همچنان ادامه دارد   (۱ نظر)