کد خبر: ۵۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
علی اکبر صالحی وزیر خارجه اسبق در نشستی در دانشگاه شهید باهنر کرمان:
وزیر امورخارجه اسبق ایران گفت: سیاست خارجی قوی امتداد سیاست داخلی است سیاست خارجی ما زمانی امتداد پیدا می‌کند و سیاست‌مدار ما زمانی می‌تواند با قدرت در صحنه بین‌المللی ظاهر شود که برخوردار از حمایت داخلی باشد و این که بداند ملت پشتیبان او هستند.

مهدیه السادات هاشمی:

وزیر امورخارجه اسبق ایران گفت: سیاست خارجی قوی امتداد سیاست داخلی است سیاست خارجی ما زمانی امتداد پیدا می‌کند و سیاست‌مدار ما زمانی می‌تواند با قدرت در صحنه بین‌المللی ظاهر شود که برخوردار از حمایت داخلی باشد و این که بداند ملت پشتیبان او هستند.
به گزارش خبرنگار گفتارنو دکتر علی اکبر صالحی صبح امروز در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران که دردانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: بنده سیاست را ضمن این که یک علم می‌دانم یک هنر هم می‌دانم.
وی افزود: مجریان سیاست افرادی هستند که باید نظرات سیاسی را پیاده کنند یعنی اگر آمادگی اجرای سیاست را نداشته باشند هر چقدر هم که علمش را داشته باشند مهم نیست.
وزیر پیشین امور خارجه که به صورت مجازی در این نشست سخن می‌گفت افزود: سیاست خارجی را امتداد سیاست داخلی می‌دانم یعنی ما زمانی می‌توانیم در عرصه بین‌المللی یک هماورد سیاسی داشته باشیم که برخوردار از یک وضعیت مطمئن داخلی باشیم حامی دولت باشیم یعنی ملت حامی دولتش باشد آن موقع سیاست خارجی ما می‌تواند با اقتدار خودنمایی کند.
وی به سخنان اخیر رهبری در خصوص انتخابات در جمع مردم کرمان و خوزستان اشاره کرد و افزود: اگر ما اسلامیت را مشروعیت تلقی کنیم جمهوریت راهم مردم تلقی کنیم نشان می‌دهد که مشروعیت نظام همواره برگرفته از همراهی مردم است.
صالحی ادامه داد: اگر مردم همراهی نداشته باشند آنوقت دوام مشروعیت نظام هم سست می‌شود نبود انتخابات باعث دیکتاتوری و ناامنی و اغتشاش می‌شود، لذا همه این موارد نشان‌دهنده وضع داخلی کشور است که اگر انتخابات وجود نداشته باشد دچار هرج و مرج خواهیم شد.
وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان ساخت: وقتی که مشارکت ضعیف باشد یعنی ملت یک مقدار از دولت و حکومت جدا شده و مجلس ضعیف می‌شود و اگر مجلس ضعیف شود حکمرانی ما ضعیف خواهد شد مجلس یکی از ارکان حکمرانی است.
وی افزود: سیاست خارجی قوی ما امتداد سیاست داخلی است سیاست خارجی ما زمانی امتداد پیدا می‌کند و سیاست‌مدار ما زمانی می‌تواند با قدرت در صحنه بین‌المللی ظاهر شود که برخوردار از حمایت داخلی باشد و این که بداند ملت پشتیبان او هستند.
صالحی یادآور شد: اگر بخواهیم درست عمل کنیم باید از خودمان هم نسبت به نقاط ضعفمان نقد داشته باشیم البته یکی از مشکلات ما در نقد این است به جای این که نظر را نقد کنیم آن فردی که نظر داده را نقد می‌کنیم که یکی از نقاط ضعف ما است.
وی افزود: بجای این که احزاب به جان همدیگر بیفتند تفکیک‌هایی را که ایجاد کردیم که به نظر من تفکیک‌های تصنعی است زیرا همه در یک کشور هستیم و همه به دنبال منافع ملی حرکت می‌کنیم حالا هر کس به ذوق و سلیقه خودش باید کنار بگذاریم.
وزیر اسبق امور خارجه گفت: اگر نقدی می‌کنیم نقد را مشفقانه و خیرخواهانه تلقی کنیم نه این که نقاط ضعف را بزرگنمایی کنیم البته شما باید نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدها را باید شناسایی بکنید تا یک ارزیابی از وضعیت خودتان داشته باشید.
وی افزود: سیاست خارجی لاجرم تابع یکسری محدودیت‌های بین‌المللی است یعنی ما در سیاست خارجی نمی‌توانیم آنچه که دلمان می‌خواهد همان‌ها را باید در سیاست خارجی بیاوریم و ما عضو سازمان ملل متحد هستیم.
صالحی یادآور شد: در سازمان ملل دولت‌ها با هم ارتباط دارند نه ملت‌ها و پذیرفته شده است که دولت‌ها برآمده از اراده ملت‌ها هستند. لذا اگر ما عضو سازمان ملل هستیم باید بپذیریم که با اعضای دیگر در چهارچوب سازمان ملل و از طریق ارتباطات دولتی باید پیش برویم.
صالحی گفت: ما که نمی‌توانیم با ملت‌های سایر کشورهای دیگر سر خود ارتباط برقرار کنیم؛ مگر با استفاده از دولت‌ها ما وقتی سیاست خارجی را پذیرفتیم که عضو برخی سازمان‌های بین‌المللی باشیم لذا باید طبق قواعد بین‌المللی عمل کنیم.
وی افزود: ما در بیانات و شعارهای سیاسی بایستی متانت سیاسی را همراه با شعارهای سیاسی داشته باشیم یعنی ما می‌توانیم اصول سیاسی خود را داشته باشیم لذا باید پاینده یکسری اصول سیاست خارجی باشیم.
وزیر اسبق امور خارجه یادآور شد: بدون بزرگنمایی باید بگویم که جمهوری اسلامی مستقل‌ترین کشور در بین کشورهای در حال توسعه دیگر است.
وی افزود: ما هیچگاه ادعا نکردیم که سیستم حقوق بشر ما بی عیب و نقص و معصوم است؛ لذا در تلاشیم که اگر مختصر عیب و نقصی هم داشته باشد برطرف بکنیم، آیا شما می‌توانید ادعا کنید که سیاست حقوق بشر شما بی عیب و نقص است اگر این ادعا را بکنید ما ده‌ها مثال بر کذب این ادعا می‌توانیم داشته باشیم از جمله جنایات در غزه که در برابر دیدگاه جهان رخ داده است.
صالحی خاطرنشان ساخت: آمریکا و غرب حیثیت سیاسی خودش را کاملا از دست داد ما در امور دیگر از جمله در صحنه بین‌المللی باید متانت سیاسی را در نظر داشته باشیم نباید صحنه بین‌المللی را به گونه‌ای دلخواه ترسیم کنیم.
وی افزود: ما باید صحنه بین‌المللی را رصد بکنیم و بعد فرصت‌ها،تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف را بیابیم و سپس مدیریت کنیم و از فرصت‌ها در جهت منافع ملی استفاده کنیم.
وزیر اسبق امور خارجه بیات داشت: در صحنه بین‌الملل اگر یک مثلث را در نظر بگیریم که در رئوس آن آمریکا، روسیه و چین قرار داشته باشند آمریکا دارای قدرت نظامی و اقتصادی است روسیه دارای قدرت نظامی و چین قدرت اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: ما در مقابل این مثلث بایست چکار بکنیم معتقدم که باید وسط مثلث بایستیم نمی‌توانیم به هیچ کدام از رئوس مثلث نزدیک شویم لذا ایران برخوردار از یک استقلال واقعی است و همه اذعان دارند و این نقطه قوت ماست.
صالحی بیان داشت: جمهوری اسلامی طی ۴۴ سال در عرصه بین المللی یک نقطه قوت ارزشمندی داشت و آن ایجاد منظومه مقاومت است صحنه امروز بین الملل نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برحق بود و مظلوم واقع شده اگر جمهوری اسلامی این منظومه مقاومت را نداشت و اگر با هوشمندی موضوع فلسطین را به عنوان یک موضوع بین‌المللی جهان اسلام قرار نداده بود چگونه می‌توانستیم انقلاب اسلامی خودمان را به عنوان انقلاب اسلامی توجیه بکنیم.
وی ادامه داد: یکی از محورهایی که توانسته است توجیه‌گر انقلاب اسلامی باشد همین توجه با موضوع فلسطین به عنوان موضوع محوری جهان اسلام که ایران پرچم‌دار این موضوع شد.
وی گفت: انقلاب آمد و بستر مقاومت را در بستر اسلام قرار داد نقطه قوت عزیزان ما در غزه مکتب شهادت و امیدی که به خدا دارند است و سه ماه است که دارند مقاومت می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)