کد خبر: ۵۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
منوچهر متکی در نشستی در دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد:
وزیر اسبق امورخارجه کشورمان گفت: مجموعه داشته‌ها و آورده‌های یک کشور می‌تواند تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف تولید قدرت در سیاست خارجی آن کشور باشد.

مهدیه السادات هاشمی:

وزیر اسبق امورخارجه کشورمان گفت: مجموعه داشته‌ها و آورده‌های یک کشور می‌تواند تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف تولید قدرت در سیاست خارجی آن کشور باشد.
به گزارش گفتارنو منوچهر متکی در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران که در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد گفت: از دل انقلاب آموزشی، نظام آموزشی بیرون می‌آید و انسان تراز انقلابی تربیت می‌کند.
وی با بیان این که حوزه آموزشی یکی از حوزه‌های مهم مورد توجه بعد از انقلاب اسلامی بوده است افزود: آیا دانش آموخته‌های ما در تراز جمهوری اسلامی هستند؟ به سختی می‌توان به این سوال پاسخ داد. زیرا معتقدم دو عامل متون درسی و کسانی که این درس‌ها را در دانشگاه ها ارائه می‌دهند، در پاسخ به این سوال مهم هستند.
وزیر سابق خارجی ایران گفت: می‌توان این موضوع را در نظر داشت که سیاست خارجی هر کشور ویترین آن کشور و حکومتی برای دیگران در سطح بین المللی است همچنین سیاست خارجی برآمده از مبانی موجود و غیرموجود آن کشور خواهد بود.
متکی خاطرنشان ساخت: جایگاه و تاثیرگذاری کشورها را سیاست خارجی هر کشور نشان می‌دهد و از نکات کلیدی و مهم شناخت این قدرت در سیاست خارجی نسبت آن با سیاست داخلی است.
وی ادامه داد: قدرت سیاست خارجی برآمده از برآیندهای همه‌قدرت های موجود در یک جامعه است و اگر این نباشد برآمده از وابستگی است؛ لذا قدرت یک جامعه تجمیع قدرت دیپلماسی و میدان است و قدرت یک جامعه، قدرت مردمی و اقتصادی و قدرت مبانی آن است بنابراین چنین کشوری برای آنچه که در جهان جاری است و آنچه باید شود، حرف و نظریه دارد.
متکی تصریح کرد: جهت گیری‌ها از مولفه‌های نقش‌آفرینی سیاست خارجی است که بسیار مهم است که در جمهوری اسلامی در فضای نظام یا دولت ها تعریف می‌شود.
وی گفت:از دیگر رموز موفقیت در سیاست خارجی نقشه راه است بدین معنا که نقشه راه کلی را در ارتباط با کشورها، منطقه‌ها و بین الملل داریم همچنین نقشه راه‌های موردی و موضوعی نیز وجود دارند لذا بدون نقشه راه حرکت کردن به ناکجاآباد رفتن است.
متکی با اشاره به این که حضور دیپلمات‌های حرفه‌ای و باورمند در حوزه سیاست خارجی مهم است گفت: امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را به ثمر نشاند و استقلال برای ایران به ارمغان آورد مردمی بودن و با مردم حرکت کردن از ویژگی وی بود زیرا اعتقاد داشت یک گروه خاص یا گروه پیشتازی نمی‌توانند نهضتی را به پیروزی برسانند.
وی در نسبت سیاست خارجی و داخلی، اظهار کرد: اجماع در سیاست خارجی بسیار مهم است و ما در این زمینه وفاق داریم.
ویز سابق خارجی ایران با اشاره به واکنش‌های آمریکا به ایران و برعکس بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌‌دانند با ایران مساله دارند و اهدافشان به راحتی قابل وصول نیست لذا براندازی و تغییر رفتار ایران از سناریوهای آمریکا در برابر ایران است.
وی گفت: دولت‌ها دنیا در برابر آمریکا موضع گیری مختلفی دارند البته ما هنوز به یک اجماع ملی در موضوعی به نام آمریکا نرسیده‌ایم؛ اما نگاه امام و مقام معظم رهبری در برابر آمریکا روشن است.
متکی افزود: مجموعه داشته‌ها و آورده‌های یک کشور می‌تواند تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف تولید قدرت در سیاست خارجی آن کشور باشد.
وی با تبیین نقش NGOها، دانشجویان، اقشار و ... در سیاست خارجی و در ادامه با اشاره به سفر برخی از احزاب به ایران، تصریح کرد: احزاب می‌توانند بخشی از سیاست خارجی را اجرا کنند.
وزیر سابق خارجی ایران با بیان این که دانشگاه کرمان، در محلی سازی سیاست خارجی و نقش آفرینی ظرفیت های استانی در سیاست های خارجی، پیشگام است گفت: کرمان دیار جهاد و اجتهاد و شهادت است و سردار حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز نگاه امام در حوزه سیاست خارجی بود و اینها شاگرداول درس‌های امام و مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی بودند.
وی ادامه داد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کسوت یک دیپلمات حرفه‌ای پا به عرصه گذاشت و ثمره تلاش و ایثار ایشان را در غزه شاهد هستیم.
متکی افزود: اسرائیلی‌ها در برابر تهاجم یا در برابر دفاع از تهاجم سریع، خشن، مخرب و گسترده پاسخ می‌دادند اما در برابر طوفان الاقصی به بدترین و غیرانسانی ترین شکل مردم غزه را کشتند ولی هرگز پیروز نشدند و هیچ کاری نمی‌توانند برای از بین بردن اثر پیروزی حماس بکنند.
متکی تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک غزه آبستن حوادث فراوانی در اسرائیل خواهد بود اگر چه آمریکا، اروپا و حامیانشان با حمایت از اسرائیل و سکوت در برابر جنایات وحشیانه و ضد انسانی‌اش در غزه آخرین میخ ها را بر تابوت تمدن غرب خواهد زد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)