کد خبر: ۵۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد از تعطیلی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با معدن
استاندار کرمان گفت: آموزش بسیاری از رشته‌های تحصیلی مرتبط با معدن در این استان تعطیل شده و دانشگاه باهنر دانشجوی رشته معدن ندارد، زمین شناسی هم همینطور؛ در حالی که این رشته‌ها در گذشته فعال بوده است.

استاندار کرمان گفت: آموزش بسیاری از رشته‌های تحصیلی مرتبط با معدن در این استان تعطیل شده و دانشگاه باهنر دانشجوی رشته معدن ندارد، زمین شناسی هم همینطور؛ در حالی که این رشته‌ها در گذشته فعال بوده است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار در نشست بیست و دومین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: از بحث آموزش در استان کرمان با وجود داشتن نیمی از ظرفیت معدنی کشور، غفلت شده و این استان در رشته‌های اثرگذار دانشجو نمی‌گیرد.

وی در عین حال با بیان اینکه در گذشته آموزش نیروی انسانی برای رشته حفاری معدنی نداشتیم تصریح کرد: این آموزش‌ها در استان آغاز شده و بسیاری افراد جذب مشاغل مرتبط با آن شدند.

استاندار کرمان گفت: برخی آموزش‌ها در استان کرمان با ارائه پکیج‌هایی(مجموعه) می‌تواند ارایه شود و در این زمینه کار آموزش در حوزه اکتشاف آغاز شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ظرفیت‌های معدنی استان کرمان با کل کشور برابری می‌کند لذا جا دارد روی این حوزه استان کار کنیم و برای آن تصمیم‌گیری شود.

فداکار افزود: استان کرمان در برخی از ظرفیت‌های معدنی همچون مس و تیتانیوم در کشور ممتاز و منحصر به فرد است؛ بخشی از ذخایر تیتانیوم در کهنوج و ذخایری در شمال استان کشف شده و ما در کمیت و کیفیت بسیاری از مواد معدنی حرف نخست را می‌زنیم زیرا از کوهبنان تا مرز هرمزگان در جنوب استان معادن مختلف داریم.

وی ادامه داد: کرومیت در استان کرمان وضعیت ویژه‌ای دارد؛ بخش عمده این فلز در جنوب غرب و جنوب استان است و از مناطق صوغان بافت تا فاریاب این ظرفیت را داریم.

استاندار کرمان گفت: اگر چاه‌های نفت را ببندیم تا روی معدن کار کنیم، می‌توانیم با همین معادن خودکفا شویم اما فقط نباید دستگاه‌های اجرایی مانعی برای این معادن ایجاد کنند.

وی افزود: ظرفیت معادن استان کرمان می‌تواند کشور را بی‌نیاز کند و فقط توسعه در این بخش یک هم‌افزایی را می‌طلبد؛ ترتیبات معادن خصولتی مانع توسعه معادن خصوصی در استان شده است.

فداکار یادآور شد: مجامع شرکت‌ها در حال برگزاری است و همه سود شرکت‌ها را در این مجامع بین سهامداران تقسیم می‌کنند که بدترین کار است، زیرا با توزیع همه اعتبارات، برنامه توسعه معادن گرفتار مشکلات تسهیلات می‌شود و این ناهماهنگی‌ها مانع توسعه معادن شده است.

وی بیان کرد: توسعه صنایع پایین دستی، جنبی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده یک ضرورت است که بایستی به مطالبه دایمی تبدیل شود.

وی ادامه داد: معادن استان کرمان به تک درختی در کویر تبدیل شده‌اند، به‌تنهایی رشد کردند در حالی که توسعه صنایع استان متوقف مانده بود؛ تامین نیازها از درون استان از جمله لباس، کفش، نسوزها و بسیاری نیازها در حمل و نقل و ماشین آلات یک ضرورت است.

فداکار اضافه کرد: شرکت‌های بزرگ را در اتصال با واحدهای کوچک مکلف کردیم که خرید خود را از داخل استان انجام دهند تا صنایع کوچک جان بگیرند و این کار در صنایع قطعه سازی، ماشین سازی و صنایع جنبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های خصوصی واقعی را وظیفه خود دانستیم تا بتوانند در کنار فشار شرکت‌های بزرگ فعالیت انجام دهند تصریح کرد: آنقدر تکلیف به شرکت‌های بزرگ تحمیل می‌شود که برخی از این شرکت‌ها در مسئولیت اجتماعی و پرداخت حقوق دولتی خود می‌مانند لذا کاری جدید برای مسئولیت اجتماعی هدفمند در استان کرمان انجام می‌گیرد.

استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه گردشگری معدن به ویژه در حوزه زغال سنگ ظرفیتی بی نظیر در استان کرمان دارد تاکید کرد: بروزرسانی تجهیزات و اصلاح قیمت مس ضروری است.

وی افزود: باوجود فشار وزارت نیرو، گاز و برق واحدهای صنعتی و معدنی قطع می‌شود و در این زمینه چاره‌ای غیر از ساختن نیروگاه وجود ندارد.

فداکار عنوان کرد: صنعت بار خود را از دوش انرژی کشور برداشته و آب خود را نیز از خلیج فارس و فاضلاب تامین می‌کند، حتی در رفسنجان به آب شهری کمک کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کلاهبرداري با ترفند ارتباط با نيروي ماورايي از شهروند سيرجاني

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

نظارت دامپزشکی کرمان بر کشتار بیش از ۴۱ هزار دام

نگرانی‌ها از کمبود پزشک فوق تخصص در آینده نزدیک در کشور

آخرین مهلت انتخاب رشته کنکوری‌ها فردا پایان می یابد

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای گرد و خاک در مناطقی از کرمان

دادخدا سالاری به عنوان بازرس کل استان کرمان معرفی شد

اسامی فرآورده های آرایشی غیرمجاز اعلام شد

بزرگ‌ترین گلدان‌های طبیعی جهان در فهرج

یک مقام قضایی: با ترک فعل دستگاههای متولی برخورد می‌شود  

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

پایان زندگی جوان 35 ساله کرمانی بر اثر سقوط در چاه   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

پاییز بی‌باران و خشک در کرمان همچنان ادامه دارد   (۱ نظر)

چرا دلایل رد صلاحیت را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ / آنان که دست به رد صلاحیت زده‌اند، صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از افراد را ندارند / اینک حجت تمام شد   (۱ نظر)

پیش بینی هواشناسی کرمان از وضعیت جوی استان   (۱ نظر)

نتایج انتخابات هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان کرمان اعلام شد   (۱ نظر)