کد خبر: ۱۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از نشست رونمایی از طراحی جدید میدان مشتاق:
تفاوت اساسی در زیرزمینی است که در این دو طرح برای میدان تعبیه شده است. در طرح کوروش افضلی قرار است با فروش این زیرزمین هزینه سنگین این پروژه تعیین شود و 2500 متر محوطه تجاری را در زیر زمین پیش بینی شده است.
گفتارنو/ کوثر نمک شناس

 استاد شهرسازی دانشگاه آزاد کرمان  صبح امروز( 22 دی ماه) در محل پژوهشکده افضل یادگاران صنعتی از طراحی خود برای میدان تاریخی مشتاق رونمایی کرد.
 این رونمایی پس از آن اتفاق افتاد که کوروش افضلی با ارایه طرحی دیگر  در کمیسیون زیربنایی استانداری و هم در شورای شهر مورد انتقادات جدی کارشناسان و اعضای شورای شهر قرار گرفت. کوروش افضلی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور آمودان ‌کرمان که آن طور که خودش می گوید طراحی 5 میدان دیگر در شهر کرمان را در کارنامه دارد.

این دو طرف البته در نگاه اول بسیار به هم شبیه بودند.هردوی این طراحان برای میدان مشتاق سه مسیر خیابان شریعتی ، ناصریه و شهدا را قابل دسترسی مستقیم ماشین قرار داده‌اند و هر دو برای میدان مشتاق زیرزمین در نظر گرفته‌اند. در جلسه‌ی شورای شهر هم علی منصوری بود که به این شباهت اشاره می کند و می گوید : قبلا در دفتر شهردار طرح دیگری دیده بودم که شباهت  زیادی با این طرح داشت، اگر چه از نظر کیفی با این طرح متفاوت بود. 
او ادامه می دهد: مثلا آن طرح تمامی دسترسی‌ها را دیده بود و کمترین هزینه را داشت و حداقل به نظر من خیلی بهتر بود. 

باید شورا مشاور را برگزیند
منصوری در گفت‌وگو با گفتارنو  می گوید: من 2 تا 3 طرح دیدم که با طرح آقای افضلی متفاوت و حتی بهتر بودند. بنده اعتقاد دارم بسیارند کسانی که با هزینه‌های پایین‌تر طرح‌های بهتری ارائه دهند. 
او می افزاید: باید این بدنه سازی که بسیار هم برای شهرداری خرج داشته است توسط یک طرح تکمیل شود، ضمن اینکه این نوع مشاور انتخاب کردن هم درست نیست. این مشاور را باید شورا انتخاب کند.

فاتحه بازار خوانده می شود
در طرحی که به عنوان تنها طرح توسط شهرداری در کمیسیون زیربنایی و شورای شهر ارائه شد، ابهاماتی هم وجود دارد که بسیاری از آنها را ربانی سخن‌گوی شورای شهر در جلسه شورای شهر عنوان می کند. برای مثال آب‌های زیرزمینی ، پارکینگ، عبور مترو در آینده ، و نامشخص بودن دسترسی خیابان‌هایی که ارتباط ماشینی‌شان با میدان قطع شده است. 
 تفاوت اساسی در زیرزمینی است که در این دو طرح برای میدان تعبیه شده است. در طرح کوروش افضلی قرار است با فروش این زیرزمین هزینه سنگین این پروژه تعیین شود و 2500 متر محوطه تجاری را در زیر زمین پیش بینی شده است. حجت الاسلام ربانی در این خصوص می گوید: در حوزه‌ی بازار سنتی و میدان مشتاق چند پروژه تجاری وجود دارد که به اندازه کافی به بازار ضربه می‌زند، اگر باز هم پروژه تجاری دیگری را ایجاد کنید باید فاتحه‌ی بازار را خواند. 
در طرحی که رضا ناصری پورتکلو در جمع اهالی فرهنگ کرمان ارائه کرد تنها یک پلاتوی تئاتر با متراژ بسیار کم‌تر پیشنهاد شده است که ناصری در پاسخ به سوال خبرنگاران حاضر در جلسه می گوید: مشکل برخورد با آب‌های زیرزمینی یا مترو به این طرح وارد نیست ، در این طرح برای ایجاد پلاتو نهایتا 4 متر باید به زیرزمین رفت.
این کارشناس شهرسازی و معماری پیش از ارائه‌ی طرحش می گوید: با ایجاد پلاتوی تئاتر در میدان مشتاق می‌توانیم قشری که کمتر به این میدان می‌آمدند را به بافت تاریخی آشتی دهیم و در کنار آن اقتصاد را برای کسانی که به این قشر خدمات ارائه می‌دهند را زنده کنیم. 

ناصری با انتقاد از نوع برخورد شهر با عابر پیاده می افزاید: کرمان در سلطه‌ی خودرو است. باید شانیت و احترام را به عابر پیاده بازگرداند.
ناصری با نشان دادن اسلایدهایی از تصاویر میدان‌های تاریخی در جهان و ایران به جمع حاضر نشان داد که میدان باید دارای کف سازی سخت باشد نه باغچه و گلکاری. او ادامه می دهد: میدانی با شیب صحیح و کف‌سازی درست می‌تواند مرکزی برای همایشات ، کنسرت‌ها و حتی نمایشگاه‌های موقت باشد.

او با تاکید بر اهمیت کف سازی میدان یادآور می شود : باید در تمامی میدان صندلی چرخ دار، کالسکه‌ی کودک و سبد خرید چرخ‌دار به راحتی تردد کند و این خودرو است که می‌تواند با محدودیت بر روی کف سازی عابر پیاده تردد کند .

طرح ها داوری شود
این استاد دانشگاه در خصوص طاق‌های اطراف میدان اظهار می کند: طاق‌های رها شده هیچوقت نمی‌توانند به بناهای پشتشان متصل شوند. ناصری ادامه می دهد: این بناها مشکل مالکیت پیدا می‌کنند و یا اینکه آنقدر قدیمی و با ارزش هستند که نمی‌شود آنان را تخریب کرد و به طاق ها متصل کرد، مگر اینکه یک قدرت رضاخانی بتواند چنین کاری را انجام دهد. 

پیشنهاد ارائه شده در این طرح برای این مشکل برداشتن بخش داخلی طاق‌ها و اضافه کردن طاق در سردر خیابان‌های اطراف است.
پس از ارائه این طرح‌ افراد حاضر در جلسه سوالات خود را پرسیدند و طراح میدان مشتاق هم به این سوالات پاسخ داد و آمادگی خودش را برای داوری بین طرح‌های موجود و دفاع از طرحش را اعلام کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اشتغال اتباع خارجی فاقد مجوز کار، غیرقانونی است / افزایش تقاضای بازنشستگی پیش از موعد / تعداد بیکاران در کرمان یک سوم اتباع خارجی در مشاغل مختلف است / اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / از زمان واگذاری شرکت ذغالسنگ به صندوق بازنشستگی فولاد مشکلات شرکت بیشتر شده

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)

پرطرفدارترین ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده   ( نظر)

اشتغال اتباع خارجی فاقد مجوز کار، غیرقانونی است / افزایش تقاضای بازنشستگی پیش از موعد / تعداد بیکاران در کرمان یک سوم اتباع خارجی در مشاغل مختلف است / اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / از زمان واگذاری شرکت ذغالسنگ به صندوق بازنشستگی فولاد مشکلات شرکت بیشتر شده   ( نظر)